Populärvetenskaplig sammanfattning

Kenward, B., Karlsson, M., & Persson, J. (2011) Over-imitation is better explained by norm learning than by distorted causal learning. Proceedings of the Royal Society B-Biological Sciences.



Barn har ett väldigt starkt tendens att imitera vuxnas handlingar, även då handlingarna verkar konstiga och utan syfte – en tendens som kallas för överimitation. En dominant förklaring för överimitation var att den beror på en förvrängning i hur barnen uppfattar orsak och verkan, som gör att de tror att handlingar som verkar sakna ett syfte faktiskt orsakar det instrumentella mål som den vuxna personen råkar ha just då. I den här studien visades det att det är faktiskt fel att barn tror att de konstiga handlingarna är nödvändiga för att åstadkomma slutmålet. En bättre förklaring för överimitation är att barn kodar vuxnas medvetna handlingar som normativa, även när barnen inte kan förklara handlingarna. Normativ betyder att barnen tror att handlingarna måste utföras och att det är fel att inte utföra dem i det observerade sammanhanget.